Leeswijzer
Dit rapport volgt de opdrachten vermeld in onderdeel 1.1Op dit moment is opdracht 1 uitgewerkt. Deze uitwerking zal worden voorgelegd aan de locatieraad Lonneker en het parochiebestuur Maria Vlucht met de vraag of er significatie fouten in zitten. Herstel zal dan volgen. Zo willen wij voorkomen dat in de afrondende fase vertragingen op treden die voorkomen hadden kunnen worden
De op deze wijze ontstane tekst zal bekend worden gemaakt aan de geloofsgemeenschap St. Jacobus de Meerdere te Lonneker met de mogelijkheid daarop te reageren. Deze communicatie zal -uiteraard- verlopen overeenkomstig artikel 1.2 De verantwoordelijkheid voor de eindtekst ligt bij de werkgroep.
Dit onderdeel kent de volgende opbouw:
1.0 Aanleiding rapportage
1.1 Opdracht
1.2 Communicatie
2.0 Korte voorgeschiedenis
2.1 Het aartsbisdom Utrecht
2.2 Het bestuur van de parochie Maria Vlucht
2.2.1 Instemming door parochiebestuur Maria Vlucht2.2.2 Bevoegdheden parochiebestuur Maria Vlucht
2.3 De locatieraad
2.4 De pastoraatsgroep
2.5 Kerkhofgroep
2.6 M.O.V. Missie. Ontwikkeling en Vrede
3 Onze motivatie
4.0 Uitvoering opdracht onderdeel 14.1 De werkzaamheden van de locatieraad
4.2 De werkzaamheden van de pastoraatsgroep
4.3 Oecumenische werkgroep
4.4 Liturgisch beraad Lonneker
4.5 Kerkhofcommissie en werkgroep
4.6 De gebouwen c.a.
4.7 De financiën 4.8 De activiteiten van werkgroepen en andere georganiseerde activiteiten
4.8.1 Overzicht vergaderfrequentie en grootte werkgroepen en aantallen vrijwilligersSt. Jacobus de Meerdere die gebruik maken van het parochiecentrum De Jacobsschelp
4.8.2 Overzicht van activiteiten in het kerkgebouw
5. De toekomst5.0 Inleiding
5.1 Het begin
5.2 Het vervolg
5.3 Hoe verder?
5.3.1 Splitsing opdracht naar taken en verantwoordelijkheden
5.3.2 Uitwerking kerkgebouw
5.3.3 De vieringen, bijeenkomsten enzovoort
5.3.4 Uitwerking communicatie
De onderdelen 1 tot en met 4.8.2 zijn eerder vastgesteld en gepubliceerd op website
www.toekomstkerklonneker.nl
1.0 Aanleiding voor rapportage
De heren Herman Grave en Ger Krabbe hebben enige tijd geleden de Locatieraad Lonneker gevraagd om van gedachten te wisselen over de toekomst van de Kerk in Lonneker.
De betreffende brief heeft enige tijd geleden in het Dorpsblad gestaan.
Tijdens de locatieraadsvergadering op 22 maart jl. heeft dit gesprek plaats gevonden. Afgesproken werd, dat de locatieraad ernaar streeft om een werkgroep in te stellen die een onderzoek instelt naar toekomstmogelijkheden van de geloofsgemeenschap in Lonneker. Tijdens die vergadering is, na overleg met en met instemming van het parochiebestuur (zie ook 2.2.1), in grote lijnen afgesproken aan welke voorwaarden een dergelijk onderzoek moet voldoen. Hiervoor is de volgende taakopdracht opgesteld.
1.1 Opdracht.
- Breng in beeld de huidige situatie inzake soorten vieringen, aantallen, bezoekers, frequentie, het daaraan verbonden ruimtelijk beslag, andere in gebruik zijnde voorzieningen, eigendomsverhoudingen en de financiën (zowel vermogen als exploitatie).
- Maak een onderbouwde schets van op de toekomstgerichte haalbare activiteiten, zoals reguliere vieringen, maar ook speciale (buiten) vieringen, leken vieringen, uitvaarten, aulagebruik, uitvoeringen van koren, invulling contacten met scholen enz., met aantallen bezoekers en alles wat daarvoor nodig is. Vertaal dit naar daarbij behorend ruimtelijk beslag.
- Onderzoek welke nieuwe activiteiten gewenst of noodzakelijk zijn om het voorbestaan te waarborgen en aantrekkelijk te maken voor de toekomstige generatie.
- Kijk naar een plek waar dit kan worden gerealiseerd (eerste en ideale keuze).
- Ga na of dit in financiële zin haalbaar is (zowel naar investeringen en exploitatie).
- Geef aan hoe de transitie van nu naar het toekomstbeeld kan plaatsvinden. Dit geldt voor alle terreinen.
- Rapporteer aan de locatieraad.
Het resultaat moet zijn: een toekomstbestendige geloofsgemeenschap met een passende accommodatie gebaseerd op realistische ideeën voor aansprekende, kansrijke en haalbare vieringen in de komende jaren.
Aandachtspunten voor de werkgroep:
-Goede en tijdige communicatie naar locatieraad en de geloofsgemeenschap -Maak gebruik van externe deskundigheid (pastoraatgroep, projectontwikkelaar etc.) -Kijk om je heen wat elders gebeurt en hier ook zou kunnen.
-Uitwerkingen dienen te gebeuren op basis van de kerkrechtelijke mogelijkheden, zoals die thans gelden.
Tot zover de opdrachtformulering.
1.2 Communicatie
Communicatie over en weer zal een punt van aandacht moeten zijn. Het is een wezenlijk onderdeel voor het verkrijgen van draagvlak. Met enige regelmaat zal de geloofsgemeenschap dan ook op de hoogte moeten worden gehouden van de voortgang. Hierbij zal ook aandacht moeten zijn voor het verkrijgen van reacties uit die geloofsgemeenschap.2.0 Korte voorgeschiedenis
Op 14 december 1837 tekent de vice-superior van de Nederlandse Kerkprovincie Antonius Antonucci in Den Haag een decreet waarin wordt bepaald dat Lonneker een eigen parochie wordt. Op 1 januari 2011 wordt de parochie opgeheven en gaat katholiek Lonneker verder als geloofsgemeenschap St. Jacobus de Meerdere Lonneker, onderdeel van de nieuwe parochie Maria Vlucht te Losser. Onder deze parochie vallen ook de geloofsgemeenschappen Glanerbrug, Losser en Overdinkel. Een nieuw parochiebestuur wordt gevormd en Iedere geloofsgemeenschap krijgt een locatieraad en een pastoraatgroep.2.1 Het aartsbisdom Utrecht
De geloofsgemeenschap St. Jacobus de Meerdere behoort tot het aartsbisdom Utrecht.De verhoudingen en contacten met het aartsbisdom zijn, zo heeft het parochiebestuur Maria Vlucht ons geschreven, een verantwoordelijkheid van het parochiebestuur Maria Vlucht. Wij volstaan hier met deze constatering.
2.2 Het bestuur van de parochie Maria Vlucht
2.2.1 Instemming door parochiebestuur Maria Vlucht
De onder 1.1 opgenomen opdracht is voorgelegd aan het bestuur van de Parochie Maria Vlucht waaronder wij vallen. Het parochiebestuur schrijft in zijn antwoord onder meer “dat het een prima initiatief is om een onderzoek in te stellen naar de toekomstmogelijkheden van de geloofsgemeenschap te Lonneker”. En voorts “wij wensen de werkgroep veel succes met het maken van de toekomstplannen en als we als bestuur en pastoresteam kunnen meedenken in dit proces zullen we dat graag doen”.Voorts komt dat bestuur nog met een aantal aandachtpunten waarmee we rekening zullen houden.
2.2.2 Bevoegdheden parochiebestuur Maria Vlucht
Voor wat de relatie met het parochiebestuur beperken wij ons hier tot die zaken die voor deze rapportage relevant zijn. Het parochiebestuur schrijft in dit verband dat de eigendomsverhoudingen en de financiën (zowel vermogen als exploitatie) een verantwoordelijkheid is en blijft van het parochiebestuur Maria Vlucht.2.3 De Locatieraad
De taken en verantwoordelijkheden van de locatieraad zijn een afgeleide van de zeggenschap van het parochiebestuur Maria Vlucht. Voor een beschrijving verwijzen wij naar het onderdeel 4.1 “De locatieraad”2.4 De pastoraatsgroep
Op basis van het parochieel centraal pastoraal werkplan heeft de pastoraatsgroep de volgende primaire taken:- Fungeren als contact en aanspreekpunt en voorpost van het pastorale team voor de r.-k. geloofsgemeenschap Lonneker
- Zorg dragen voor afstemming activiteiten in onze geloofsgemeenschap.
Van haar verwacht mag worden dat zij ter bevordering van de pastorale zorg in onze eigen geloofsgemeenschap in een brede zin initiatieven neemt en voorstellen doet en na akkoordbevinding, de uitvoering daarvan ter hand neemt en bevordert. Voor een beschrijving van de huidige activiteiten verwijzen wij naar onderdeel 4.2
2.5 Kerkhofgroep
Alle werkzaamheden betreffende de begraafplaats en het columbarium worden uitgevoerd door de kerkhofgroep. De eindverantwoordelijkheid ligt bij het parochiebestuur.2.6 MOV (Missie, Ontwikkeling en Vrede)
De groep maakt deel uit van de MOV Zuid West Twente. Zij steunt landelijk opererende organisaties (b.v. de Vastenactie) ten behoeve van projecten in derdewereldlanden. Zij organiseren hiervoor lezingen, acties op b.v. scholen en adviseren over collectes.3. Onze motivatie
Alvorens te beginnen met de uitwerking van de taakopdracht willen wij onze motivatie als volgt formuleren.In het boekje “Parochie St. Jacobus de Meerdere Lonneker 150 jaar” is onder meer de volgende passage opgenomen:
Wij zullen nooit weten hoeveel; kracht, hoeveel troost, hoeveel levensmoed, enthousiasme, goedheid, zorg en liefde aan mensen is gegeven in die honderdvijftig jaar dat de kerk onder ons is.
Hoe velen hebben daar elkaar teruggevonden, nieuwe bemoediging gekregen; hoe velen hebben daar vergeving gevonden van menselijke tekorten; hoe velen hebben daar met elkaar gebeden voor hen
van wie zij het leven kregen en die hen het geloof hadden doorgegeven, Aan ons is het dat geloof te bewaren en ….. ook weer door te geven.”
Dit rapport wil hieraan een bijdrage leveren
4.0 Uitvoering opdracht onderdeel 1
Het eerste deel van de opdracht luidt als volgt:Breng in beeld de huidige situatie inzake soorten vieringen, aantallen, bezoekers, frequentie, het daaraan verbonden ruimtelijk beslag, andere in gebruik zijnde voorzieningen, eigendomsverhoudingen en de financiën (zowel vermogen als exploitatie).
Ook moet de verhoudingen tussen de geloofsgemeenschap en de parochie Maria Vlucht worden beschreven evenals de zeggenschap van het aartsbisdom Utrecht. Met andere woorden maak een “foto” van de huidige situatie.
Voor dit onderdeel van de opdracht is een werkgroep gevormd bestaande uit de volgende personen: Herman Pegge, Willy Nijhuis, Gerard ten Vergert, Berend Kok, Jozef Evering, Jos Sprakel, Herman Grave en Ger Krabbe.
Na afronding van dit onderdeel 1 zal worden gekeken naar uitbreiding/aanpassing van de werkgroep. Met name vrouwen en jeugd zullen een plek moeten krijgen.
4.1 De werkzaamheden van de locatieraad
De locatieraad voert binnen de kaders van de reglementen en gemaakte afspraken en in goede afstemming met het parochiebestuur de volgen taken uit:- Het mede opstellen van de jaarbegroting.
- Het mede controleren en beoordelen of de uitgaven in overeenstemming zijn met de begroting en aanvullende afspraken.
- Het mede in stand houden van het kerkgebouw en andere ruimtes inclusief de benodigde apparatuur op basis van onderhoudscontracten en eenmalige contracten die goedgekeurd zijn door het parochiebestuur
- Het faciliteren, stimuleren, organiseren en plannen van het vrijwilligerswerk, commissies en werkgroepen.
- De dagelijkse zorg rondom het kerkgebouw.
4.2 De werkzaamheden van de pastoraatsgroep
De werkzaamheden van de pastoraatsgroep laten zich samenvatten in het volgende overzicht 1. Overleg met jongerenwerker Ans te Lintelo over activiteiten t.b.v. jongeren- Uitgeven van Geloven in Lonneker, blad van onze geloofsgemeenschap.
- Contacten met Liduinaschool en Daltonschool
- Beheer van de Mariakapel inclusief intentieboek. Alle dagen open.
- Bijhouden informatiebord achter in de kerk.
- Bespreken activiteiten Oecumenische Werkgroep Lonneker .
- Deelname aan werkgroep voor de Lonneker Passie, in afwachting van nieuw initiatief van Hervormde kapel.
- Streven naar gebruik prikborden voor geboortekaartjes, en aankondigingen van doop, 1e communie en vormsel. Ook bij overlijden, bijzondere vieringen en andere activiteiten en gebruikmaking van bidprentjes en uitgeknipte lijstjes uit ons dorpsblad,
- Samen met locatieraad en koor: Planning en invulling kerkdiensten in coronatijd.
- Armoede en Jacobusviering eenzaamheid in Lonneker:
- Lonneker forum Lezingen organiseren, om te beginnen bij de sobere maaltijd.
- Sobere maaltijd in het kader van midvasten inclusief lezing
- Deelname aan liturgisch beraad Lonneker
- Deelname aan Oecumenische werkgroep Lonneker.
4.3 Oecumenische werkgroep
- Palmpasenviering
- De oecumenische Oogstviering.
- Oecumenische kerstsamenzang.
4.4 Liturgisch Beraad Lonneker (LBL)
Van alle bij de liturgie en de organisatie van de vieringen betrokken groepen is in het LBL iemand vertegenwoordigd.- Opzetten en uitvoeren van liturgische jaarkalender.
- Meewerken bij de liturgische en organisatorische voorbereidingen en uitvoering van de vieringen.
4.5 Kerkhofcommissie met werkgroep
- Overleg
- Schoonhouden kerkhof, columbarium en strooiveld
- Op zetten kerststal in de kerk.
4.6 De gebouwen c.a.
Welke ruimten heeft de geloofsgemeenschap in Lonneker tot haar beschikking en welke functies hebben daarin een plek?
Het kerkgebouw biedt bij vieringen ruimte aan ongeveer 600 personen.
Binnen het kerkgebouw zijn nog de volgende functies:
- Opbaarruimte
- Mariakapel
- Sacristie
- Koor
- Zolder
- Cv-ruimte
Ook is er de beschikking over de volgende functionele ruimtes:
-
- Een parochiezaal
- Een vergaderzaal
- Een vertrek voor het secretariaat,
- Overig nl twee garderobes, twee toiletten, twee garages De in gebruik zijnde oppervlakten zijn:
-Parochiecentrum 198,21 m2
Totaal in gebruik 1129,43 m2
Voor de plattegronden :zie onze website
-
De eigendomsverhoudingen zijn een verantwoordelijkheid van het parochiebestuur (zie 2.2.2.) De gronden in eigendom bij het parochiebestuur zijn op onderstaande kadastrale tekening aangegeven.
4.7 De financiën
Bij het onderdeel over het parochiebestuur (2.2.2) hebben we vermeld, dat de eigendomsverhoudingen en de financiën (zowel vermogen als exploitatie) een verantwoordelijkheid van het parochiebestuur Maria Vlucht is en blijft.
De onderstaande begroting voor 2021 is mede opgesteld door de locatieraad onder eindverantwoordelijkheid van het parochiebestuur.
Enkele posten van die begroting hebben wij van een korte toelichting voorzien.
Sommige posten spreken voor zich; bij andere ontbreekt ons het inzicht om een toelichting te gegeven.
Wij hebben geen informatie welke bezittingen aan “Lonneker” zijn/kunnen worden toegeschreven, welke consequenties men daaraan mag verbinden b.v. inzet uitsluitend voor “Lonneker” hoe groot het vermogen is en welke spelregels daaraan zijn verbonden. Wij moeten ons dus, helaas, beperken tot de begroting 2021.
Begroting 2021
Ontvangsten
Kerkbijdragen | 43.500 | Betreft gezinsbijdragen | |
Collecten | 8.500 | Spreekt voor zich | |
Misintenties | 5.000 | idem | |
Uitvaarten | 14.500 | idem | |
Offerkaarsen | 2.000 | idem | |
Overige bijdragen | 5.000 | ||
Opbrengst bezittingen | 23.500 | Geen informatie over de bezittingen |
Totaal 102.000 | |||
Uitgaven |
|||
Persoonskosten | 60.000 | Bijdrage kosten pastores c.a. | |
Gebouwen | 10.000 | Onderhoud en lasten | |
Energiekosten | 16.000 | Spreekt voor zich | |
Kerkdiensten/pastoraalwerk | 7.000 | Versiering kerk, kosten erediensten etc. | |
Verplichte bijdrage bisdom | 11.000 | ||
Beheerskosten | 8.000 |
Totaal 112.000
Er is dus een tekort van Euro 10.000
Met een tweetal stelposten ter grootte van Euro 9.000 is binnen de begroting nog geen rekening gehouden.
Voor deze niet gedekte bedragen wordt het vermogen aangesproken. De grootte en samenstelling hiervan met de daarbij behorende spelregels kennen wij niet. De eindverantwoordelijkheid van financiële zaken ligt bij het parochiebestuur Maria Vlucht.
Ter informatie: Onze geloofsgemeenschap telt 2058 leden. Hiervan zijn 1060 personen hoofdbewoner. In 2020 deden ongeveer 450 personen mee aan de kerkbijdrage.
Het aantal deelnemers aan de kerkbijdrage varieert omdat er ook parochianen zijn die ééns in de 2 of 3 jaar een bedrag betalen.
4.8 De activiteiten van werkgroepen en andere gereorganiseerde activiteiten
4.8.1 Overzicht vergaderfrequentie en grootte werkgroepen en aantallen vrijwilligers St. Jacobus de Meerdere Lonneker die gebruik maken van het parochiecentrum De Jacobsschelp.
Naam v.d. groep | Is dit een werkgroep? | Aantal leden | Frequentie bijeenkomsten Per jaar. | Totaal aantal personen per jaar. |
Locatieraad | Ja | 4 | 10 x | 40 |
Pastoraatgroep | Ja | 5 | 10 x | 50 |
Kerkbijdrage/ledenadm. | Neen | 1 | 52x | 52 |
Kosters | Ja | 7 | 4 x | 28 |
Collectanten | Neen | 10 | 52 X 2 pers. per keer | 104 |
Lourdesgroep | Neen | 2 | ||
Spreekuur Jacobsschelp | Ja | 2 | 180 x | 360 |
Kerkberichten | Ja | 3 | 45 x | 135 |
Voorbereiding dopen | Ja | 3 | 5 x | 15 |
Ziekenbezoekgroep | Ja | 3 | 4 x | 12 |
Caritas | Ja | 2 | 4 x | 8 |
Begraafplaatscie. | Ja | 4 | 3 x | 12 |
Kerkhofgroep | Ja | 12 | 45 x | 540 |
Archief | Ja | 2 | 45 x | 90 |
Koor Liedwientjes. | 10 | |||
Bloemengroep | 3 | |||
Schoonmaken Mariakapel | 1 | |||
Herenkoor | Ja | 12 | 45 x | 540 |
Dameskoor | Ja | 12 | 45 x | 540 |
Liturgisch Beraad | Ja | 7 | 4 x | 28 |
Koor Op Toon | Ja | 20 | 45 x | 900 |
KVG | Ja | 40 | 6 x | 240 |
Opening Mariakapel | Ja | 7 | 2 x | 14 |
Breigroep | Ja | 20 | 30 x | 600 |
MOV | Ja | 2 | 6x | 12 |
Acolieten | ||||
Werkgroep 1e communie. | Ja | 3 | Vergadert thuis | |
Werkgroep Vormsel | Ja | 3 | Vergadert thuis | |
Werkgroep kerstspel | Ja | 3 | Vergadert thuis | |
Totaal bezoekers |
4320 |
4.8.2 Overzicht van activiteiten In het kerkgebouw.
Naam v.d. groep | Aantal personen | Bijeenkomsten Per jaar. | Totaal aantal personen per jaar. |
Mariakapel | 20 bezoekers per dag | 300 dagen open | 6000 |
Bijzondere vieringen | 100 | 10 | 1000 |
Gewone vieringen | 70 | 35 | 2450 |
Door de weekse vieringen | 12 | 12 | 144 |
Uitvaarten | 150 | 25 | 3750 |
Doopvieringen | |||
Huwelijken | |||
Koorrepetities donderdag | 25 | 45 | 1125 |
Koorrepetities maandag | 25 | 40 | 1000 |
Totaal bezoekers | 15469 |
Hoofdstuk 5 De toekomst
5.0 Inleiding
Bij het uitwerken van een toekomstbeeld zijn wij een aantal “verrassingen “tegengekomen die ons dwongen onze ideeën en de daarop gebaseerde uitwerkingen aan te passen.
Wat was ook alweer onze opdracht?
Opdracht.
- Breng in beeld de huidige situatie inzake soorten vieringen, aantallen, bezoekers, frequentie, het daaraan verbonden ruimtelijk beslag, andere in gebruik zijnde voorzieningen, eigendomsverhoudingen en de financiën (zowel vermogen als exploitatie).
Met andere woorden maak een “foto” van de huidige situatie.
- Maak een onderbouwde schets van op de toekomstgerichte haalbare activiteiten, zoals reguliere vieringen, maar ook speciale (buiten) vieringen, leken vieringen, uitvaarten, aulagebruik, uitvoeringen van koren, invulling contacten met scholen enz., met aantallen bezoekers en alles wat daarvoor nodig is. Vertaal dit naar daarbij behorend ruimtelijk beslag.
- Onderzoek welke nieuwe activiteiten gewenst of noodzakelijk zijn om het voorbestaan te waarborgen en aantrekkelijk te maken voor de toekomstige generatie.
4. Kijk naar een plek waar dit kan worden gerealiseerd (eerste en ideale keuze).
5. Ga na of dit in financiële zin haalbaar is (zowel naar investeringen en exploitatie).
6. Geef aan hoe de transitie van nu naar het toekomstbeeld kan plaatsvinden. Dit geldt voor alle terreinen.
7. Rapporteer aan de locatieraad.
5.1 Het Begin
De onderdelen 1 tot en met 6 willen wij hieronder behandelen
Tijdens het uitwerken van de onderdelen 1 tot en met 6 kwamen wij standpunten tegen van het aartsbisdom ten aanzien van gebouwen en vieringen. Hier hebben wij rekening mee te houden. Standpunten van het pastoraal team parochies Zuidoost Twente ten aanzien van bepaalde vieringen konden wij niet rijmen met de vrijheden opgenomen in bovengenoemde opdracht.
De door ons ervaren beperkingen hebben wij vastgelegd in een brief aan onze opdrachtgever: de locatieraad.
Om de verkregen informatie zo zorgvuldig mogelijk te delen, laten wij deze brief hier integraal volgen:
Aan de locatieraad van de geloofsgemeenschap St. Jacobus de Meerdere Lonneker.
Lonneker, 3 november 2022
Betreft: Verstrekte opdracht
Geachte Locatieraad,
De door u aan ons verstrekte opdracht over de toekomst van de kerk in Lonneker kent een tweetal hoofdtaken:
- Op de toekomstgerichte vieringen;
- Een passende ruimte waar die vieringen kunnen worden gehouden.
Tijdens dit proces zijn wij vanuit de geloofsgemeenschap erop gewezen dat vieringen als de eerste H. Communie en het toedienen van het H. Vormsel niet in onze kerk kunnen/mogen plaatsvinden.
Aangezien wij de overtuiging zijn toegedaan, dat deze vieringen in de eigen geloofsgemeenschap dienen plaats te vinden, hebben wij ons via u gewend tot het bestuur van de parochie Maria Vlucht.
Als antwoord werd door Frank de Heus contact opgenomen met de voorzitter van de werkgroep. Het gesprek leidde tot een conceptbrief aan onze werkgroep.
Het lag in ons voornemen dit concept te bespreken en daarna de heer De Heus uit te nodigen voor overleg. Het ontvangen concept hebben wij als bijlage bijgevoegd.
In onze vergadering van 27 oktober jl. hebben wij gekeken in hoeverre dit concept een basis vormt voor een, voor ons, vruchtbaar overleg.
Wij hebben geconstateerd dat dit niet het geval is. De opvattingen in de conceptbrief ten aanzien van bovengenoemde vieringen, door ons als essentieel voor onze geloofsgemeenschap aangemerkt, staan haaks op onze ideeën.
De conceptbrief heeft de instemming van de pastoor, die als voorzitter van het parochiebestuur, direct dan wel indirect heeft ingestemd, met de ruimhartige en open formulering van de opdracht.
Hoe is dit mogelijk?
Ten aanzien van een passende ruimte hebben wij eenzelfde probleem.
Ook hier is een groot spanningsveld -we gaan zelfs uit van een onmogelijkheid- tussen formulering en het bestaande bisschoppelijk beleid: je hebt een gewijde ruimte of niet. Een combinatie op verantwoorde wijze gerealiseerd is niet mogelijk.
De recentelijke brief van de aartsbisschop over vieringen in relatie tot niet verwarmde ruimten maakt dat nog eens overduidelijk.
Op basis van het bovenstaande stellen wij overleg met onze opdrachtgever op prijs.
Hoe verder? En kunnen wij op basis van de huidige situatie vruchtbaar werken naar een haalbaar resultaat waarmee Lonneker vooruit kan?
Voorstellen, die wij wenselijk vinden maar door bestaand beleid onmogelijk zijn, willen wij niet doen. Dan zetten wij een hele geloofsgemeenschap op het verkeerde been.
Een uitnodiging voor een gesprek met u zien wij graag tegemoet.
Daarin kunnen wij nog eens uitvoerig ingaan op onze bevindingen.
In afwachting van de uitkomsten van dat gesprek hebben wij onze werkzaamheden opgeschort.
Hoogachtend,
Namens de werkgroep,
Ger Krabbe, voorzitter
(Ter informatie: de heer de Heus is pastoraalwerker in het pastoraal team voor de drie parochies in Zuidoost Twente. Het team wordt gevormd door pastoor Daggenvoorde en de heer de Heus.
Zijn (De Heus) conceptbrief hebben wij als bijlage 1 bij dit rapport gevoegd
Genoemde brief van de aartsbisschop hebben wij als bijlage 2 bijgevoegd)
5.2 Het vervolg
De brief aan de locatieraad leidde tot een gesprek met pastoor Daggenvoorde en pastoraal werker De Heus.
Hieronder het verslag van het gesprek.
Kort verslag overleg d.d. 28 december 2022 tussen:
Pastoraat Zuidoost Twente vertegenwoordigd door Paul Daggenvoorde, pastoor
Frank de Heus, pastoraal werker
Locatie raad Geloofsgemeenschap Lonneker Hennie van der Meer, voorzitter
Pastoraatsgroep Lonneker Berend Kok en Jozef Evering
Werkgroep toekomst kerk Lonneker Ger Krabbe, voorzitter
Hennie van der Meer zit het overleg voor.
Onderwerp van overleg. Verzoek werkgroep Toekomst geloofsgemeenschap Lonneker om een gesprek.
Na een korte ronde ter kennismaking geeft Ger Krabbe een resume hoe de werkgroep tot stand gekomen is, de werkwijze en voortgang tot en met het verzoek om een gesprek.
Om dit gesprek is gevraagd, omdat bij de uitwerking van “toekomstgerichte vieringen” en “een passende ruimte waar die vieringen kunnen worden gehouden” spanningen zijn opgetreden tussen de ruim geformuleerde opdrachten en mogelijkheden tot invulling zoals de werkgroep die graag ziet.
Tijdens deze toelichting worden de nodige vragen gesteld en antwoorden gegeven. Doorgaans betreft het verduidelijkingen.
Na een verhelderend gesprek, waarbij openhartig van gedachten is gewisseld, worden de volgende conclusies getrokken.
Alle aanwezigen zijn het over eens dat een duidelijke kaderstelling over vieringen en andere bijeenkomsten (b.v. verwijzen naar pastoraal plan en het bindende karakter daarvan; alle betrokkenen in de drie parochies hebben tegen dit plan ja gezegd!)) en het kerkgebouw (vastliggend bisschoppelijk beleid waarop geen uitzonderingen mogelijk zijn) veel onduidelijkheden had voorkomen.
Over de vieringen wordt ook geconstateerd dat het bisschoppelijk beleid over vieringen als vastgesteld in het document “Blijft dit doen om Mij te gedenken”” van 27 oktober 2022 met een aanvulling d.d. 19 december 2022 nadere beperkingen met zich meebrengen.
Er is behoefte aan duidelijkheid op dit punt. Wensen uiten door de werkgroep die toch niet worden gerealiseerd heeft namelijk weinig zin
Afgesproken wordt dat Frank de Heus, Berend Kok en Jozef Evering een document maken waarin wordt aangegeven welke vieringen/bijeenkomsten wel kunnen worden/mogen gehouden in Lonneker rekening houdende met een transitie van de huidige situatie naar de toekomst zoals vastgelegd door de bisschop.
Ten aanzien van het kerkgebouw wordt vastgesteld dat een aanpassing daarvan, gezien het bestaande beleid, op dit moment niet aan de orde is.
Aan der werkgroep wordt in overweging gegeven de rapportage met in acht name van het vorenstaande af te ronden en in overleg met de locatieraad en de pastoraatsgroep te bekijken op welke wijze deze rapportage naar buiten wordt gebracht (in ieder geval naar de geloofsgemeenschap).
Tenslotte is het raadzaam de werkgroep daarna een slapend bestaan te laten leiden tot dat er ontwikkelingen/mogelijkheden zijn.
Met de constatering dat het overleg nuttig/constructief/positief is geweest wordt de bijeenkomst gesloten.
Het document “Blijft dit doen om Mij te gedenken” hebben wij als bijlage 3 bijgevoegd.
De aanvulling hierop d.d. 19 december 2022 is als bijlage 4 bijgevoegd.
5.3 Hoe verder?
5.3.1 Splitsing opdracht naar taken en verantwoordelijkheden
Wie naar de verstrekte opdracht kijkt kan, afgezien van het in beeld brengen van de huidige situatie, een tweetal deelopdrachten onderscheiden te weten:
- de vieringen, bijeenkomsten enzovoort; en
- de benodigde ruimte (het kerkgebouw).
Ons parochiebestuur heeft alweer enige jaren geleden besloten dat de hierboven onder a vermelde taken en verantwoordelijkheden worden uitgeoefend door het pastoraal team Zuidoost Twente.
De besturen van de parochies Enschede en Haaksbergen hebben dat eveneens gedaan.
De verantwoordelijkheden voor eigendommen, financiën enzovoort zijn bij de parochiebesturen gebleven.
In onze splitsing:
Onderdeel a bij het pastoraal team Zuidoost Twente en onderdeel b bij het parochiebestuur Maria Vlucht
5.3.2 Uitwerking kerkgebouw
Gezien de constatering over kerkgebouwen in bovenvermeld verslag d.d. 28 december 2022 heeft het voor ons geen zin na te denken over oplossingen voor de invullingen van de fysieke ruimte.
Overigens heeft het parochiebestuur ons bij brief van 6 mei 2021 laten weten dat het niet voornemens is stappen te zetten die leiden tot sluiting van onze kerk (Bijlage 5).
Dit onderdeel laten wij daarom rusten totdat nieuwe, relevante ontwikkelingen zich voordoen.
5.3.3. De vieringen, bijeenkomsten enzovoort.
In hoofdstuk 1.2 communicatie hebben wij het volgende gesteld:
Communicatie over en weer zal een punt van aandacht moeten zijn.
Het is een wezenlijk onderdeel voor het verkrijgen van draagvlak. Met enige regelmaat zal de geloofsgemeenschap dan ook op de hoogte moeten worden gehouden van de voortgang. Hierbij zal ook aandacht moeten zijn voor het verkrijgen van reacties uit die geloofsgemeenschap.
Het zal duidelijk zijn dat, nu het onderdeel “kerkgebouw” (voorlopig) geen issue meer is dat het onderdeel vieringen, bijeenkomsten enz. alle aandacht verdient.
Wij denken dat een aparte rapportage hierover het belang van dit onderwerp beter uit laat komen.
Daarom hebben wij, mede gezien de op dit punt op 28 december 2022 gemaakte afspraken (samenwerking pastoraatsgroep (Berend Kok en Jozef Evering) en pastoraal team (pastoraal werker Frank de Heus) onze pastoraatsgroep gevraagd, als aanvulling op deze rapportage, een aparte rapportage uit te brengen.
5.3.4. Uitwerking communicatie
De communicatie zoals beschreven in hoofdstuk 1.2 kan als volgt worden gerealiseerd:
De locatieraad, de pastoraatsgroep en de werkgroep beleggen een informatie/inspraakavond. Hier kan de geloofsgemeenschap worden geïnformeerd en de gelegenheid wordt geboden in te spreken op de dan voorliggende voorstellen.
Het op deze wijze ontstane pakket (deze rapportage, voorstellen pastoraatsgroep en resultaat inspraak) is dan de invulling van de verstrekte opdracht
Vervolgens is het aan de opdrachtgever, te weten de locatieraad, te bepalen hoe de verdere route er uit ziet.
Hiermede is een voorstel gedaan voor onderdeel 7 van onze opdracht.
Lonneker, 26 april 2023
Overzicht bijlagen
Bijlage 1 Conceptbrief van pastoraalwerker F. de Heus aan werkgroep
Bijlage 2 Brief Aartsbisschop over verwarmde ruimten
Bijlage 3 Brief van Aartsbisschop “Blijft dit doen om Mij te gedenken” d.d. 27 oktober 2022
Bijlage 4 Brief Aartsbisschop d.d. 19 december 2022 als aanvulling op brief d.d. 27 okt. 2022
Bijlage 5 Brief Best parochie Maris Vlucht over taakstelling werkgroep toekomst kerk Lonneker
Mutaties werkgroep
Tijdens de samenstelling van dit rapport hebben de heren
Herman Pegge en Herman Graave de werkgroep verlaten.
De werkgroep is aangevuld met de heren Jos Sprakel en Peter Meijerink
Het beheer van de website was in handen van mevrouw Astrid de Jong